söndag 2 april 2017

Hur mycket ska en 9-åring få bestämma?



Min Mary är ju 9 år och hon fyller 10 i september. Hon har alltid varit med mig och sedan hon var liten bebis har hon vart runt mig och mina väninnor, när jag handlat, ätit middagar och bara varit social. Nu är inte det problemet egentligen utan mer detta att HON vill vara den som bestämmer vart hon ska vara och när.
T och jag har en riktigt bra relation och detta gynnar Mary oerhört, vi bråkar aldrig och har vi kvällar vi behöver byta är det aldrig några problem. Det flyter på ganska bra faktiskt, bekvämt och smärtfritt.

Nu är saken den att jag ska de nästkommande 2 veckorna gå en kurs och kommer åka hemifrån kl 6 på morgonen. Då tyckte jag att hon kunde ta bussen till skolan, för det har hon gjort tidigare utan problem. Hon KAN åka både fram och tillbaka till och från skolan till både mig och T. Hon har tom tagit bussen till farmor i Västerhaninge utan problem.
Hon vill då sova hos T nästa vecka och bara vara med mig en stund på eftermiddagen. Ska jag låta HENNE bestämma det själv eller ska jag kliva in och styra upp det hela? Hur mycket kan en 9-åring bestämma själv?

Nu kom jag och T överens om att hon ska sova där denna veckan och bara vara med mig på eftermiddagarna fram till kursen är slut. Jag ska alltså hämta henne efter skolan och ha kvalitetstid med henne fram till läggdags kl 20:30. På lördag är jag ledig så då kommer hon vara här från fredag till söndag. DET kommer bli så mysigt.

Men återigen till frågan om hur mycket en 9-åring kan och ska bestämma. Det är så svårt att veta och jag blir galen snart.

Kram till er och ha gärna synpunkter, jag behöver alla tips jag kan få

Trasselmaja

2 kommentarer:

  1. Jag har ju inga erfarenheter från varannan vecka-livet men tänker att det kan vara en bra lösning så som ni gör nu. Speciellt om det för hennes del blir smidigare. Jag tänker att ni vinner på det i längden.
    Men förstår jag ditt dilemma.

    SvaraRadera
  2. Jag har, som du varannan vecka barn...och hur vi än vrider och vänder på det, så är det våra barn som får ta det största lasset när det gäller separationen...det är de som får byta hem och ibland också regler..så, när de kommer med en önskan, bestämmer om de till viss del vill ha det. Och att det faktiskt funkar fint med den andra föräldern..Go with the flow... ;-)

    SvaraRadera